Ekran szczegółów informacji - sprawa
Pobierz dane XMLSprawa: Wydanie dowodu osobistegoDrukuj informacjęSprawa: Wydanie dowodu osobistegoSzczegóły informacji
Wydanie dowodu osobistego
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Wydział: Referat Spraw Obywatelskich
Ogłoszono dnia: 2008-10-10 13:46:29
Termin załatwienia
30 dni od daty złożenia wniosku
Osoba kontaktowa
Wiesława Bęben
Miejsce załatwienia
Urząd Gminy Elbląg
ul. Browarna 85
pokój nr 8
ul. Browarna 85
pokój nr 8
Telefon kontaktowy
55 234-18-84 w.40
Sposób załatwienia
zgodnie z procedurą administracyjną
Miejsce odbioru
Urząd Gminy Elbląg ul. Browarna 85 , pokój nr 8
Wymagane Dokumenty
1. Wypełniony wniosek o wydanie dowodu osobistego.
2. Kolorowa fotografia osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 3,5x4,5 cm wykonana na jednolitym jasnym tle, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice i przedstawiającą osobe w pozycji frontalnej bez nakryzcia dłowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrząc na wprost z otwartymi oczami nieprzysłonietym włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.Fotografia powinna być wykonana na papierze fotograficznym lub papierze przeznaczonym do drukarek. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej, niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografie o wymiarach co najmniej 492x610 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB, spełnijącą powyższe wymogi.
3. Na żądanie organu, w przypadku niezgodności danych zawartych we wniosku z danymi w Rejestrze Dowodów Osobistych - skrócony odpis polskiego aktu urodzenia, w przypadku zawarcia małżeńnnnnnnnnnnnnnnnnnn - skrócony odpis polskiego aktu małżeństwa, orzeczenie sądu, dokument poświadczający obywatelstwo polskie
4. dotychczasowy dowód osobisty lub w przypadku utraty - ważny paszport (do wglądu)
Czas realizacji
30 dni od daty złożenia wniosku
Opłaty
brak
Tryb odwoławczy
brak
Uwagi
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście.
- Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania dowodu osobistego
- Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania dowodu osobistego
- Dowód osobiosty wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu osobistego
Wniosek składa się w organie dowolnej gminy na terytorium RP.
Pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty.
Dowód osobisty należy wymienić w przypadku:
- upływu ważności dowodu osobistego - co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności,
- zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym - niezwłocznie,
zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego, w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym identyfikację jego posiadacza - niezwłocznie,
- uszkodzenie dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza - niezwłocznie.
Wniosek można złożyć w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005r. o informatyzacji działalności podmiotów realizaujących zadania publiczne.
Wniosek składa się osobiście, z wyjątkiem:
- osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny,
- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców
- osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek skłąda opiekun prawny,
- osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, w imieniu której wniosek składa kurator.
Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku om wydanie dowodu osobistego osobom wymienionym wyżej wymaga ich obecności przy składaniu wniosku. Wyjątek stanowią osioby, które ukończyły 5 rok życia.
W przypadku niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu osobnistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, wnioskodawca zawiadamia o tym organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba, że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku.
Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek. Z wyjątkiem nastęujących przypadków:
- dowód osobisty wydany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych, odbiera rodzic lub opiekun prawny,
- dowód osobisty wydany osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator,
- w przypadku przyjęcia wniosku o wymianę dowodu osobistego w miejscu pobytu wnioskodawcy, odbioru może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególowym do dokonania jego odbioru ( dotyczy to sytuacji
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych ( Dz.U. z 2010r. Nr 167, poz. 1131 z późn. zm.)
- Rozporządzenie ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postęowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu
- Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm.)
- Kodeks Postępowania Administracyjnego (Dz.U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm.)